عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی

 


دستگاه تصفیه آب خانگی مطابق با تکنولوژی RO - اسمز معکوس - برای محل هایی که آب ورودی دارای مقادیر بیش از حد نرمال جامدات محلول می باشد ،دستگاه تصفیه آب خانگی به دلیل دارا بودن 6 فیلتر متفاوت علاوه بر حذف ذرات معلق و گازهای شیمیایی موجود در آب و کاهش قابل توجه‌ سنگینی (TDS) و سختی (TH) آب، قادر است توسط فیلتر ششم مواد معدنی مورد نیاز بدن را پس از تصفیه کامل به آب اضافه نماید .

حد اکثر آب دهی این دستگاه 8 لیتر در ساعت می باشد که جهت رفع نیازهای یک خانواده کافی به نظر می رسد. دستگاه تصفیه آب خانگی دارای تانک تحت فشار 12 یا 16 لیتری نیز هست که امکان ذخیره آب را به مصرف کننده میدهد.

آب تصفیه شده شهری هنگامی که به دست مصرف کننده در منزل میرسد می تواند علاوه بر ذرات میکروسکوپی، آب های زیر زمینی وکلر دار بودن با جرم واملاح در طول مسیر لوله انتقال نیز همراه باشد که این مسئله قابل رویت نیست، از آنجا که دستگاه تصفیه آب خانگی ( RO ) در آخرین نقطه شبکه توزیع بلا فاصله قبل از مصرف انجام می شود این مشکل را حل می کند .


مرحله اول ,فیلتر الیافی : این فیلتر از جنس پلی پروپیلن 100 % خالص فشرده 5 میکرون با پوسته شفاف جهت حذف گل و لای ، شن و ماسه و سایر آلودگی های معلق , می باشد .
>>پوسته شفاف این مرحله زمان تعویض این فیلتر را به سادگی نشان می دهد.

مرحله دوم ,فیلتر کربن پودری : کربن بکار رفته در این فیلتر از جنس پوسته نارگیل با پوسته سفید جهت حذف کلر ، تری هالومتان ها و بیشتر مواد شیمیایی آلی موجود در حشره کش ها و آفت کش ها ,رنگ ، طعم و بوی آب , می باشد .

مرحله سوم , فیلتر کربن بلاک : کربن بکار رفته در این فیلتر از جنس پوسته نارگیل با پوسته سفید جهت تکمیل عملکرد مرحله دوم و حذف مواد شیمیایی موجود در آب , می باشد . ساختار خلل و فرج این فیلتر برای حذف بالاترین میزان کلر و مواد سمی در نظر گرفته شده است . این فیلتر شامل دو لایه از جنس پلی پروپیلن جهت پیش تصفیه می باشد.

مرحله چهارم , ممبرین : عملکرد غشای ممبرین جهت حذف املاح مضر تا ابعاد 0.001 میکرون، از جمله مواد غیر آلی حل شده ، مواد آلی حل شده ، آلایندههای میکروبیولوژیکی از قبیلاندوتوکسین ها ، ویروس ها و باکتری ها و نیترات و نیتریت و فلزات سنگین مانند جیوه , آرسنیک , سرب , روی و... می باشد . ممبرین های با کیفیت بالا دارای استاندارد های NSF , ANSI بوده و املاح و مواد مضر را تا 98 % حذف می کند .

>>این فیلتر ، در واقع فیلتر اصلی دستگاه تصفیه آب خانگی است. فیلتر اسمز معکوس، از چندین لایه غشاء نیمه تراوا که به دور یک لوله مرکزی پیچیده شده اند تشکیل شده است .

چون ناخالصی های محلول در آب، قادر به عبور از غشاء نیستند از این رو در یک طرف غشاء آب تقریبا خالص وجود خواهد داشت که راهی لوله مرکزی شده و به سمت خروجی آب تصفیه شده هدایت می شود. در طرف دیگر لایه های غشاء، آب تغلیظ شده از ناخالصی ها وجود خواهد داشت که به سمت مجرای فاضلاب هدایت می شود .

مرحله پنجم ,فیلتر کربن خطی : کربن این فیلتر از جنس پوسته نارگیل جهت بهبود طعم ، بو و مزه آب, می باشد .
از آنجا که آب پس از ذخیره در مخزن از این فیلتر عبور می کند , چنانچه آب به مدت طولانی در مخزن مانده و طعم و بوی آن تغییر پیدا کرده باشد با عبور از فیلتر مرحله پنجم تغییرات صورت گرفته بهبود می یابد .

مرحله ششم , فیلتر بیو سرامیک مواد معدنی زرد : جهت تنظیم pH و بهبود طعم و مزه آب .


سایر قطعات دستگاه :

پمپ آب : دستگاه مجهز به یک عدد پمپ 24 ولت با فشار PSI 100 جهت ورود آب به ممبران می باشد .

ترانس :جهت تبدیل برق شهری  از  220V متناوب به 24V مستقیم .

هوزینگ : این اجزاء با مواد PP ساخته شده و کاملاً با استاندارد آب شُرب مطابقت دارد. و در دو نوع شفاف و مات جهت سه فیلتر اولیه وجود دارد. شفاف بدلیل اینکه فیلتر اولیه که بیشتر در معرض آلودگی می باشد زمان تعویض آن قابل روئیت باشد. رزوه های این محفظه ˝10 بوده و اتصالات ˝¼ به آن متصل می شود. این قطعات فشاری معادل Psi 500 در حالت مات وPsi 400 در حالت شفاف استحکام دارد.

هوزینگ ممبرین : این محفظه جهت حفاظت از فیلتر اصلی ممبرین که وظیفۀ اصلی سیستم را بر عهده دارد تعبیه شده و سه عدد ورودی و خروجی دارد. ورودی آب تصفیه شده از 3 مرحلۀ قبل ، خروجی به سمت مخزن ذخیره و خروجی پساب وفاضلاب.

کنترلرهای فشار پایین(LOW PRESSURE SWITCH)و فشار بالا (HIGH PRESSURE SWITCH) : جهت محافظت از دستگاه و قطع برق پمپ در مواقع پایین یا بالا بودن فشار آب

مخزن آب : جهت ذخیره آب پاک که از جنس پلی اتیلن با ظرفیت 10 لیتر می باشد .

گیج فشار : بمنظور نمایش و کنترل فشار آب خروجی از فیلترهای سیستم پیش فیلتراسیون . در صورتیکه عقربه فشارسنج از 20 Psi کمتر باشد ، بایستی نسبت به تعویض فیلترهای P.P و کربن اقدام نمود

شیر فلکه ای : جهت برداشت آب تصفیه شده .

شیر میکسر : استفاده از شیر میکسر برای کنترل درصد املاح حذف شونده به دلخواه مصرف کننده .

شیر برقی یا چهار راهی :در مواقعی که برق و یا جریان آب قطع شود، آب ورودی به سیستم را قطع می کند .

شیر مخزن : این شیر بر روی مخزن ذخیرۀ آب تصفیه نصب و در مواقع معین بطور دستی باز و بسته می شود .

آچار خانگی : این آچار جهت باز و بست محفظه های نگهداری فیلتر های استفاده می شود .

سه راهی استیل : جهت ورودی آب

شیر ورودی :جهت ورودی آب

شلنگ : 4/1 اینچ جهت اتصال برای قسمت های مختلف

اتصالات : شامل انواع زانویی،رابط،سه راهی بصورت پیچی یا پنوماتیک جهت اتصال قطعات

اساس کار اسمز معکوس :

اگر یک غشاء نیمه تراوا (Semi-Permeable Membrane) بین دو محلول با غلظتهای متفاوت قرار گیرد، مقداری از حلال (رقیق) از یک طرف غشاء به طرف دیگر منتقل می شود. غشاء معمولا از جنس استات سلولوز و یا پلی آمید است. البته امروزه غشاء را از مخلوط استات سلولوز و تری استات سلولوز می سازند.

جهت طبیعی حرکت حلال به گونه ای است که محلول غلیظ تر، رقیق می شود. در شکل زیر آب خالص از غشاء عبور کرده و وارد آب ناخالص می شود. اگر به سیستم اجازه رسیدن به تعادل داده شود، در آن صورت سطح آب نمک ( آب حاوی ناخالصی ) از سطح آب خالص بالاتر خواهد رفت. این اختلاف سطح در دو طرف غشاء را فشار اسمزی می گویند. در واقع تنها مولکولهای آب قادر به عبور از غشاء نیمه تراوا هستند .


تکنولوژی اسمز معکوس در دستگاه های تصفیه آب خانگی :

هر دستگاه اسمز معکوس ( اعم از خانگی و یا صنعتی ) به صورت ساده شامل قسمتهای زیر است :

الف - غشاء نیمه تراوا ( ممبرین )

ب - پمپی که بتواند فشار لازم آب ورودی به سیستم را تامین کند .

ج - خروجی پساب ( فاضلاب ) .

در دستگاههای اسمز معکوس خانگی ، آب خام ( تصفیه نشده ) پس از عبور از سه فیلتر اولیه ( پیش فیلتر ها ) و انجام تصفیه اولیه ، با فشار پمپ ( ماکزیمم فشار 100 PSI ) وارد محفظه ( هوزینگ ) ای که حاوی ممبرین RO است می شود. ممبرین از چندین لایه غشاء نیمه تراوا که به دور یک لوله مرکزی پیچیده شده اند تشکیل شده است.


چون ناخالصی ها قادر به عبور از غشاء نیستند از این رو در یک طرف غشاء آب تقریبا خالص وجود خواهد داشت که راهی لوله مرکزی شده و به سمت خروجی آب تصفیه شده هدایت می شود. در طرف دیگر لایه های غشاء، آب تغلیظ شده از ناخالصی ها وجود خواهد داشت که به سمت مجرای فاضلاب هدایت می شود .


خروجی پساب در سیستم های اسمز معکوس، به منظور دفع ناخالصی هایی که توسط غشاء از آب جدا شده است، تعبیه شده و در واقع آب تغلیظ شده و سرشار از ناخالصی ها از طریق خروجی پساب وارد فاضلاب می شود. همچنین عبور آب از روی سطح غشاء و جاری شدن آن به مجرای فاضلاب باعث می شود که ناخالصی های جدا شده از آب روی سطح غشاء رسوب گذاری نکنند و باعث کاهش عمر غشاء نشوند. در صورتی که مجرای خروجی پساب بنا به هر دلیلی بسته شود، غشاء در مدت زمان کوتاهی کاملا کیپ شده و می بایست تعویض شود. با توجه به اینکه غشاء اسمز معکوس از قیمت نسبتا بالایی برخوردار است، در نظر گرفتن خروجی پساب جهت افزایش عمر غشاء مقرون به صرفه خواهد بود .

در دستگاه های اسمز معکوس خانگی ، در خروجی فاضلاب یک محدود کننده جریان تعبیه شده است. این محدود کننده باعث می شود که حداکثر جریان خروجی فاضلاب ، 420 میلی لیتر در دقیقه باشد. البته خروجی فاضلاب تنها زمانی جاری خواهد بود که پمپ دستگاه روشن و دستگاه در حال تولید آب تصفیه شده باشد .

اسمز معکوس می تواند املاح آب را 90 تا 98 درصد کاهش دهد. حذف باکتری ها و ویروس ها و دیگر میکروبها با اسمز معکوس تقریبا صد در صد است، اما بعلت عدم آب بندی کامل سیستم اسمزمعکوس مقدار کمی از این ناخالصی ها ممکن است از غشاء عبور کرده و در آب تصفیه شده دیده می شوند.

فواید نوشیدن آب تصفیه شده :

حذف کلیه مواد اضافی محلول و معلق در آب تا 0001/0 میکرون

حذف هرگونه بو، طعم و مزه نامناسب از آب

داشتن پوستی سالم ، زیبا و لطیف و از بین رفتن بیماریهای پوستی

کاهش خطر بروز سرطان و بیماریهای کبد

تنظیم درجه حرارت و به طور کلی متابولیسم بدن و دفع بهتر سموم

جلوگیری از بیماریهای کلیوی

کمک به حفظ سلامت عضلات و مفاصل بدن

کاهش بروز ناراحتی های قلبی و عروقی

کاهش وزن و تناسب اندام با نوشیدن مقادیر کافی آب
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.