همه چیز در مورد دستگاههای تصفیه آب

مشخصات فنی دستگاه تصفیه آب خانگی Roys

برای مشاهده تصویر دستگاه ROYS اینجا کلیک کنید

فروش به صورت نقد واقساط

جهت اطلاع از شرایط فروش و قیمت محصولات ویا کسب اطلاعات بیشتر از طریق  آدرس پست الکترونیکی   cleanab72@gmail.com  تماس حاصل فرمایید.

تکنولوژی آمریکا مونتاژ تایوان

مکانیزم تصفیه با تکنولوژی RO  (جهت آشنایی با سیستم RO مطالب سایت را کامل مطالعه فرمایید.)

دارای فیلترهای 6 مرحله ای

دارای فیلتر ممبران اصل آمریکا

یکسال گارانتی و 15 سال خدمات پس از فروش و پشتیبانی تعویض قطعات و تعویض فیلترها

دارای شیر مخصوص جهت تنظیم میزان املاح آب خروجی

پشتیبانی 24 ساعته تعمیروتعویض فیلترها و قطعات در شمالغرب کشور

راهنمای انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی

دریک ساختمان مسکونی تصفیه آب به چهار بخش تقسیم می شود.برای استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی سه روش وجود دارد.

 

در یک ساختمان مسکونی آب برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که غالبا تصفیه آب به چهار بخش زیر تقسیم می شوند:

·         1) شرب

·         2) استحمام

·         3) شستشو

·         4) سرمایش و گرمایش



برای تصفیه آب خانگی از روش های زیر می توان بهره برد:

A. تصفیه کل آب ورودی به ساختمان
B. تصفیه هر بخش از آب مصرفی بصورت جداگانه توسط دستگاه تصفیه آب خانگی مخصوص به خود
C. استفاده هم زمان از پیش تصفیه ورودی ساختمان و دستگاه های تخصصی هر بخش
قبل از اینکه به بررسی و مقایسه 3 روش فوق بپردازیم بهتر است گذری کوتاه به دلایل تصفیه آب در چهار بخش مصرفی بصورت مجزا داشته باشیم.

·         شرب (وجود ناخالصی هایی همچون املاح سنگین ،آهک ، نیترات ، ویروس ها و میکروبها ، کلر ، مواد شوینده و سموم کشاورزی ، زنگ لوله ، شن و ماسه ، گل و لای و ... در آب شرب زیان آور و بیماری زا هستند).

·         استحمام (آب حاوی کلر مضرات فراوانی برای پوست و مو خواهد داشت که این مشکل با داشتن سردوش حمام مجهز به فیلترینگ حل خواهد شد).

·         شستشو ( هر چه میزان ناخالصی های آب که بعنوان مایع پاک کننده استفاده می شود افزایش یابد، کارایی آن برای پاک کنندگی و شستشو کاهش خواهد یافت. )

·         سرمایش و گرمایش ( عمده دلیل تصفیه آب در این بخش جلوگیری از ایجاد رسوبات است. که باعث اتلاف انرژی و کاهش عمر سیستم های سرمایش و گرمایش ، شیرآلات و لوله ها می شود. تاثیرات مضر رسوبات را در پکیج ، آبگرمکن ، لوله ها و شیر آلات ، لباسشویی و ظرفشویی ، شوفاژ و ... می توان مشاهده نمود.این مشکل یا تجهیز تاسیسات به دستگاههای پیش فیلتر (جامبو) حل میشود. )



روش A:حال برای تصفیه آب خانگی اگر روش A ( تصفیه کل آب ورودی به ساختمان ) را برگزینیم، باید از دستگاهی استفاده شود که اولا: تولید بالایی داشته و بصورت واحد و مرکزی باشد. دوما: دقت تصفیه آن بقدری بالا باشد که آب را برای تمامی مصارف منجمله شرب مناسب سازد. ایراد این روش در آن است که ما برای تمامی مصارف مانند استحمام از دقیقترین دستگاه که برای تولید آب شرب مناسب است استفاده کرده ایم، هزینه راه اندازی و بخصوص پرت آب در این روش بالا بوده و مرقون به صرفه نخواهد بود. اگر ما یک دستگاه تصفیه آب مرکزی برای کل مصارف بخواهیم استفاده کنیم باید کیفیت اب خروجی ان را طوری در نظر بگیریم که اب را نتنها برای شستشو مناسب می کند بلکه برای حساس ترین بخش مصرف یعنی شرب هم مناسب سازد این یعنی بکارگیری دقیقترین نوع تصفیه اب. اما از کل اب مصرفی یک منزل مسکونی تقریبا 5 درصد جهت شرب و پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد پس نیازی نیست کل اب ورودی به ساختمان با دقیقترین دستگاه که هزینه راه اندازی و نگهداری بیشتری داشته و مصرف اب بالایی دارد تصفیه شود. بلکه ما میتوانیم این دستگاه دقیقتر را در حجم کوچکتر فقط در محلی که اب بعنوان شرب استفاده می شود یعنی آشپزخانه راه اندازی کنیم. و برای مصارف دیگر که حساسیت کمتری دارند از دستگاه های ساده و ارزانتر استفاده کنیم، این نوع دستگاه ها به دلیل نداشتن پساب، مصرف اب کمتری نیز دارند. از این دستگاه ها میتوان برای پیش تصفیه ورودی ساختمان، جلوگیری از تشکیل رسوب در پکیج، لباسشویی و ظرف شویی و همچنین تصفیه اب حمام نیز استفاده نمود که هر کدام انواع مختلفی داشته و در ادامه شرح کامل آنها ذکر شده است.

روش B: در روش B هر بخش از آب مصرفی بصورت جداگانه توسط دستگاهی خواص که مختص همان نوع مصرف طراحی شده است تصفیه می شود. یعنی در یک خانه از چند دستگاه تصفیه آب استفاده می شود. چون در یک خانه کاربری آب متفاوت بوده و کیفیت های مختلفی از آب مورد نیاز است. بطور مثال می دانیم که نیاز است آب شرب دارای کیفیت بالایی باشد و میزان مصرف آن کمتر است پس در این بخش از سیستم تصفیه دقیقتری استفاده می کنیم هر چند این سیستم ها گران قیمت تر هستند ولی چون میزان مصرف در این بخش کمتر است از نوع کوچکتر این دستگاه ها استفاده می شود که باعث کاهش هزینه ها می گردد. ولی چون نیاز نیست آب شستشو کیفیتی برابر آب شرب داشته باشد و میزان مصرف آن بالاتر است پس در این بخش می توانیم از دستگاه ساده تری استفاده کنیم که هزینه راه اندازی و نگهداری کمتری دارد و نیاز ما را برآورده می کند. در واقع در روش B قبل از هر چیز باید بدانیم آب به چه منظور قرار است استفاده شود و چه کیفیتی از آن مورد نیاز است تا دستگاه مناسب تصفیه آن انتخاب شود. مهمترین مزایای این روش: نتیجه گیری بهتر، هزینه راه اندازی و نگهداری پایین تر و کاهش میزان مصرف آب می باشد.


 
1 -تصفیه آب جهت شرب : به دلیل اهمیت بیشتر سلامت آب آشامیدنی، اغلب افراد تصفیه آب شرب خود را نسب به مصارف دیگر در اولویت قرار می دهند و مایلند آن بخش کوچکتری از آب مصرفیشان که در واقع برای شرب و پخت و پز استفاده می شود بصورت دقیقتر تصفیه شود.

این دستگاه ها در آخرین نقطه شبکه توزیع آب یعنی در محل مصرف ( آشپزخانه ) نصب می شوند که بعد از آنها هیچ عامل آلوده کننده ای وجود ندارد. و به
 دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

1. دستگاه های زیرسینکی
RO
2. دستگاه های کاوردار
RO
تفاوت عمده این دو مدل ،  در شکل ظاهری و محل نصب است.

1)دستگاه های زیرسینکی RO:دقیقترین و متداولترین این نوع تصفیه بوده و در زیر سینک ظرفشویی نصب می شوند. این دستگاه ها در انواع مختلف    5 ، 6 فیلتر هستند که 5 فیلتر اولیه در آنها مشترک بوده و عمل اسمز معکوس (RO) را انجام می دهند و فیلتر 6  می توانند بعنوان تکمیل کننده فرایند تصفیه مانند تبدیل خواص اب مانند قلیایی کردن و یا افزایش مواد معدنی (Mineral) مورد استفاده قرار گیرند.

بطور خلاصه می توان گفت سیستم اسمز معکوس دارای 5 فیلتر می باشد که 3 فیلتر آن پیش تصفیه بوده و ناخالصی هایی همچون آهک ، شن و ماسه ، گل ولای ، زنگ لوله ، لجن ، جلبک ، کلر و مشتقات آن ، رنگ ، بو ، و طعم بد و تمامی ذرات معلق درشتر از 5 میکرون را حذف می کنند. سپس آب وارد فیلتر چهارم که فیلتر اصلی این سیستم است می شود تا فرایند اسمز معکوس انجام شود. در این فرایند آب خالص جدا شده و در مخزن تحت فشار دستگاه ذخیره می شود و آب آلوده شامل املاح سنگین ، نیترات ، آرسنیک ، میکروبها و ویروس ها ، انگل ، کیست و بطور کلی تمامی ناخالصی های آلی و معدنی محلول در آب بصورت پساب وارد جریان فاضلاب می شود. فیلتر پنجم بعد از مخزن بوده و آب ذخیره شده در مخزن قبل از مصرف وارد فیلتر پنجم می شود تا آثار احتمالی ماندگاری آب در مخزن گرفته شود.
در بغضی دستگاهها گاها از 6 یا 7 یا 8 فیلتر استفاده شده است که فیلترهای 6 و 7 و8 عملکرد و تاثیرات متفاوتی بر روی آب تصفیه شده خروجی از 5 فیلتر اصلی داشته که با توجه به کیفیت و میزان پارامترهای مختلف آّب ورودی به دستگاه و یا بنا به نیاز مصرف کننده مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا به مختصری از عملکرد و تاثیرات هر کدام می پردازیم:

فیلتر مواد معدنی ( Mineral ) : این فیلتر حاوی مقادیری از مواد معدنی مورد نیاز بدن بوده و پس از تصفیه کامل آب و در حین مصرف مقدار کمی املاح جهت غنی سازی و بهبود طعم، به آب اضافه می نماید.

شاید این سوال پیش آید که چرا باید از دستگاهی استفاده کنیم که بیش از حد مجاز املاح معدنی را حذف می کند، که دوباره نیاز به اضافه نمودن املاح پس از تصفیه کامل باشد؟

در پاسخ باید گفت از آنجا که اکثر ناخالصی های مضر و مهم آب بصورت محلول هستند باید از سیستم های تصفیه ای استفاده شود که توانایی حذف مواد محلول را دارا باشند یکی از معدود سیستم هایی که توانایی این کار را داراست سیستم اسمز معکوس یا
RO است، هر چه قدر دقت این سیستم بالاتر باشد توانایی حذف این نوع ناخالصی های مضر افزایش می یابد، و از آنجا که املاح معدنی هم در آب محلول هستند ناگذیر به همراه ناخالصی های دیگر حذف می شوند. البته املاح محلول زیاد مشکلات بیشتری همچون سنگ کلیه ، رسوب و شوری آب را بوجود می آورند، یعنی در واقع یکی دیگر از مزایای این سیستم توانایی کاستن از میزان املاح محلول و در نتیجه سنگینی و سختی آب است. ولی املاح معدنی نباید 100% از آب شرب حذف شوند.

جهت جلوگیری از این امر، خوشبختانه امروزه اکثر دستگاه های
RO مجهز به قطعه ای جهت تنظیم دقت تصفیه و میزان املاح آب خروجی از دستگاه شده اند و دستگاه Roys  نیز از آن مستثناء نیست.  

اما اگر مصرف کننده به هر دلیلی نخواهد از این قطعه استفاده کند یا دستگاه فاقد این قطعه باشد و همچنین میزان املاح در آب ورودی به دستگاه به اندازه ای باشد که در اثر عبور از فیلترهای اصلی بیش از حد کاهش یابد می توان از فیلتر مواد معدنی بعنوان فیلتر ششم جهت جبران کمبود املاح استفاده کرد.

از موارد دیگر تاثیر گذار بر استفاده کردن یا نکردن از این فیلتر تصمیم خود مصرف کننده بر اساس موارد خاص است. مثلا ممکن است شخصی به توصیه پزشک خود تمایل به استفاده از آب با املاح خیلی کم داشته باشد. و بخاطر این موضوع تغییر شرایط استاندارد و طعم آب را قبول کند

 
2)دستگاه های کاوردار RO : در واقع همان عمل اسمز معکوس (RO) گروه اول را انجام می دهند اما با چهار تفاوت: اول این که همانطور که از نامشان مشخص است کل قطعات، فیلترها و حتی مخزن ذخیره جهت زیبایی در داخل یک کاور جم و جور و زیبا قرار گرفته و اجزای دستگاه دارای محافظت بیشتری می باشد و همچنین قطعات بسادگی در دسترس نیست. تفاوت دوم در محل نصب آن است که این مدل را به دلیل ظاهر زیبا و پوشیده می توان علاوه بر زیر سینک در جاهای دیگری مانند روی کابینت نیز نصب نمود به همین جهت مصرف کنندگانی که تمایل دارند دستگاه روی کابینت و در معرض دید باشد و یا فضایی جهت نصب دستگاه در زیر سینک داخل کابینت ندارند می توانند از این مدل استفاده کنند. تفاوت سوم در تعداد فیلترهای آن با گروه اول است. چون در این مدل ها محدودیت فضای داخلی وجود دارد تعداد فیلترها حداکثر تا 5 فیلتر می باشد. بنابراین مهمترین و اساسی ترین فیلترها یعنی گروه 5 فیلتره اسمز معکوس در آنها قرار می گیرد. تفاوت چهارم در هزینه آن است، به دلیل اضافه شدن هزینه کاور و نوع طراحی داخلی، یک دستگاه 5 فیلتره کاوردار گرانتر از یک دستگاه 5 فیلتره زیرسینکی است.

راهنمای خرید تصفیه آب صنعتی

 

در صنعت آب برای مصارف گوناگون کاربرد دارد و کیفیت های متفاوتی از آب مورد نیاز است. مانند: تولید مواد غذایی ، داروسازی ، خنک کاری ، تولید آب آشامیدنی ، نساجی ، رنگ سازی ، شرب طیور و ... همچنین کیفیت آب خام موجود و میزان مصرف آن در هر واحد صنعتی متفاوت است و ممکن است منبع تامین آب از چاه ، دریا ، رودخانه و ... باشد

این سه مورد از ارکان اصلی طراحی و ساخت یک دستگاه تصفیه آب است و به دلیل متغییر بودن آنها در واحدهای صنعتی، دستگاه های آماده که با پارامترهای از قبل تعریف شده ساخته شده اند همیشه جوابگو نبوده و نیاز است با توجه با شرایط موجود دستگاهی مختص هر واحد صنعتی طراحی و مونتاژ شود.

طراحی و مونتاژ دستگاه های تصفیه آب صنعتی در شرکت کلین آب غرب در سه رده زیر انجام می شود:

 

·         1. brackish water تولید آب شرب و غیره از آب چاه.

·         2. sea water تولید آب شرب و غیره از آب دریا.

·         3. Professional تولید آب دمین ( آب مقطر و فوق مقطر ) برای مصارف حساس مانند: پزشکی، داروسازی، انرژی اتمی، آبکاری و ...



برای شروع، متقاضی یکسری اطلاعات لازم را با کمک و مشورت کارشناسان ما آماده و ارائه می دهد. مانند:

 

·         A. منبع تامین آب خام ( چاه ، دریا ، شبکه آب شهری یا صنعتی و ...  )

·         B. کیفیت آب خام ( با توجه به نوع مصرف ممکن است چند یا کل پارامترهای آب مورد نیاز باشد. برای اندازه گیری برخی پارامترها می توان از ابزار تست استفاده نمود ولی اگر آنالیز فیزیکی و شیمیای یا باکتریولوژی لازم باشد باید توسط آزمایشگاه های معتبر انجام شده و یا به کارشناس مربوطه درخواست آنالیز آب توسط متقاضی داده شود).

·         C. میزان مصرف آب ( میزان مصرف آب تصفیه شده چقدر است؟ چند لیتر در روز ، در ساعت ، در دقیقه یا ثانیه ).

·         D. کیفیت آب خروجی دستگاه و مورد مصرف ( آب تصفیه شده به چه منظور قرار است استفاده شود و چه کیفیتی از آب مورد نیاز است؟ آیا اعداد خاصی برای پارامترهای مختلف آب مدنظر است؟ ).

·         E. محل انجام پروژه

·         F. محدودیت های موجود ( در محل انجام پروژه چه محدودیت هایی وجود دارد؟ مانند کمبود فضا یا افت شدید فشار آب و... ).



البته میزان اطلاعات مورد نیاز و دقت آنها برای تمامی موارد یکسان نیست. و ممکن است فقط بخشی از اطلاعات فوق بصورت کلی و تقریبی مورد نیاز باشد. و این بسته به نوع کاربری آب و سفارش دهنده دارد.

بعد از دریافت اطلاعات اولیه، متخصصان امر شروع به طراحی دستگاه با آخرین نرم افزارهای تخصصی موجود کرده و پس از مشخص شدن کل قطعات و فیلترهای لازم، برآورد مالی انجام و طی یک پیش فاکتور همراه با اطلاعات فنی دستگاه به مشتری ابلاغ می شود. این پرسه ممکن است 1 تا 3 روز کاری زمان بر باشد.

تمامی اطلاعات مانند: اطلاعات فنی و مالی ، مدت زمان لازم برای ساخت و اجرا ، کیفیت آب خروجی دستگاه ، هزینه نصب و راه اندازی و نحوه تسویه حساب قبلا به مشتری ابلاغ خواهد شد.

دستگاه های تصفیه آب خانگی چه فرقی با هم دارند؟

بطور کلی دستگاه های تصفیه آب خانگی به دو دسته تقسیم می شوند:
1- دستگاه تصفیه آب با سیستم فیلتراسیون ساده.
2- دستگاه تصفیه آب با سیستم اسمز معکوس (
RO).
دسته اول: دارای فیلترهایی هستند که توانایی حذف ناخالصی های معلق مانند شن و ماسه، گل و لایی، زنگ لوله، لجن، جلبک و ذرات درشتر از 5 میکرون ، مواد شیمیایی مانند کلر و مشتقات آن، بو و طعم نامطبوع آب را دارند. تعداد فیلتر در این دستگاه ها بین 1 تا 6 عدد متغییر است که باعث بوجود آمدن مدل های مختلف آن می شود. از آنجایی که فیلترهای این دستگاه ها ساده بوده و باعث افت فشار نمی شوند لذا نیازی به امکاناتی همچون مخزن ذخیره و پمپ نداشته و قیمت پایین تری دارند. این دستگاه ها در انواع مختلف: رومیزی ، زیر سینکی ، سرشیری و کلمنی می باشند.
دسته دوم: علاوه بر اینکه دارای فیلترهای پیش تصفیه بوده و ناخالصی های ذکر شده در دسته اول را حذف می کنند، دارای فیلتری بنام فیلتر ممبران هستند که با فرایند اسمز معکوس ناخالصی های محلول در آب مانند: املاح سنگین ، نیترات ، آرسنیک ، ویروس ها ، میکروب ، مواد شوینده ، آفت کش ها و کودهای کشاورزی و ... را از آب جدا کرده و بصورت پساب دفع می کند، و تنها به آب سالم و بهداشتی اجازه عبور و خروج از سیستم را می دهد. به دلایلی همچون: دفع بخشی از آب بعنوان پساب و کوچک بودن منافذ این فیلتر (0.0001 میکرون) که دارای دقت بالای است، باعث افت فشار در خروجی آب تصفیه شده می شود. در این دستگاه ها برای افزایش فشار آب مصرفی نیاز به مخزن تحت فشار و از آنجایی که آب با فشار شهری توانایی عبور از فیلترهای دقیقی همچون ممبران را ندارند نیاز به پمپ می باشد. همچنین برای اتومات بودن این سیستم، قطعات برقی دیگری در آن بکار رفته است. تعداد فیلتر در این سیستم 5 عدد است، ولی می توان فیلترهای دیگری برای تغییر خواص آب یا ضدعفونی به آن اضافه نمود. که باعث بوجود مدل های مختلف می شود. این دستگاه ها در انواع مختلف: زیر سینکی و کاوردار می باشند

مکانیزم عملکرد فرایند اسمز معکوس چگونه است؟

اسمز معکوس (یا RO مخفف انگلیسی: Reverse osmosis)‏ فرآیندی است که در آن از فشار برای معکوس نمودن جریان اسمزی آب از درون یک غشای نیمه تراوا استفاده می‌شود. اگر یک غشای نیمه تراوا بین دو محلول آب خالص و آب ناخالص قرار گیرد آب بطور طبیعی و تحت خاصیت اسمزی از غلظت پایین تر به غلظت بالاتر جریان می‌یابد. این پدیده تا زمانی که پتانسیل‌های شیمیایی دو طرف برابر گردند ادامه خواهد یافت. در حالت تعادل اختلاف فشار بین دو طرف غشا برابر اختلاف فشار اسمزی است. اگر فشاری برابر با اختلاف فشار اسمزی به محلول غلیظ‌تر اعمال گردد جریان آب قطع خواهد شد. در صورتیکه فشار اعمال شده بیشتر از فشار اسمزی باشد جهت جریان طبیعی آب معکوس خواهد گردید. به این عمل اسمز معکوس گفته می شود.
در این روش آب با فشار از میان غشایی گذرانده می‌شود که نیترات و سایر مواد معدنی را فیلتر می کند. نیم تا دو سوم آب پشت این غشا باقی می ماند که به عنوان آب پسمانده دور ریخته می‌شود. سیستم‌های اسمز معکوس با کارآیی بالا از فشارهای در حد یک میلیون پاسکال استفاه می‌کنند.
بهترین روش نمک زدائی از آبهای لب شور استفاده از فرآینداسمز معکوس می باشد، زیرا سیستم پیچیده ای نداشته و راهبری آن قابل کنترلتر از دیگر روشها می باشد و با توجه به توسعه روشهای پیشرفته تولید غشاهای پلیمری، به کارگیری این روش توجیه بیشتری دارد.
امروزه جهت تولید آب شرب و در صنایع برای تصفیه آب مورد استفاده در بخشهای تولید بخار و فرآیند خود از سیستم اسمز معکوس استفاده فراوانی می برند. اساس کار این دستگاهها بر عبور ملکولهای غیریونی مثل آب از یک غشاء با روزنه های بسیار ریز بنا شده است. این غشاءها به صورتی ساخته شده اند که ملکولهای خنثی را براحتی از خود عبور می دهند. به همین دلیل آب ورودی به سیستم، که دارای املاح مختلف است به آب تقریبا خالص تبدیل می گردد. در سیستم اسمز معکوس، جریان ورودی یا خوراک (
Feed) به دو جریان آب تصفیه شده (Permeate) و پساب غلیظ (Reject) یا (Brine) تبدیل می شود.
فشار اسمزی : فرض کنید دو ظرف، یکی حاوی آب نمک (1) ودیگری حاوی آب خالص (2) توسط یک لوله به یکدیگر متصل بوده و هر دو دارای ارتفاع مساوی از آب و در یک سطح قرار داشته باشند. جهت برقراری تعادل در غلظت یونهای سدیم و کلراید از ظرف آب نمک، یونهای نمک به صورت نفوذ مولکولی به ظرف آب خالص انتقال یافته تا تعادل غلظت بین هر دو ظرف برقرار گردد. اما اگر بین این دو ظرف و در مسیر جریان آب یک غشاء قرار گیرد که فقط اجازه دهد مولکولهای آب از آن عبور کنند، یونهای نمک اجازه عبور نخواهند داشت. لذا برای برقراری تعادل در غلظت، آب خالص از ظرف شماره (2) به ظرف شماره (1) انتقال می یابد و این عمل تا آنجا ادامه می یابد که افزایش ارتفاع حاصله در ظرف آب نمک، فشار مضاعف ایجاد کرده و اجازه انتقال آب از ظرف شماره (2) به ظرف شماره (1) را ندهد. این فشار را فشار اسمزی می گویند و طبق قانون
Vant Hoff تابعی است از غلظت نمک در هر دو ظرف غشاء.
در سیستم اسمز معکوس غشاء مهمترین و حساسترین قسمت دستگاه می باشد. زیرا فشار عملیاتی مورد نیاز ارتباط مستقیم با ضخامت غشاء و قطر سوراخهای آن دارد. همچنین غشاء به علت تماس مداوم با مواد شیمیایی افزوده شده به آب، بایستی مقاوم بوده و با مواد بازدارنده و ضد رسوب گذار و زیست کشها (
Biocides) واکنش ندهد.
سعی می شود آب قبل از ورود به دستگاه اسمز معکوس، حتما تصفیه مقدماتی گردد. ولی با این حال لازم است پیش از انتخاب غشاء عملیات پایلوتی صورت پذیرد. به علت کیفیت بسیار عالی آب خروجی از سیستم اسمز معکوس امروزه بیشتر صنایع از این روش، بجای بکارگیری سیتمهای تعویض یونی استفاده می کنند. زیرا مبادله کننده های یونی به علت مصرف زیاد مواد شیمیایی و رزین، دارای هزینه راهبری و نگهداری زیادی می باشند.
در دستگاه های تصفیه آب خانگی که از فرآیند اسمز معکوس استفاده شده، فیلتری بنام ممبران (
Membrane ) این فرایند تصفیه را انجام می دهد. ولی قبل از اینکه آب وارد این فیلتر شود باید ابتدا تصفیه مقدماتی شده و ناخالصی های معلق ، کلر و مشتقات آن که به فیلتر ممبران آسیب وارد کرده و باعث کاهش عمر آن می شود حذف شوند، همچنین چون قطر روزنه های این فیلتر بسیار کوچک است (0.0001 میکرون) آب با فشار شهری توانایی عبور از آن را نداشته و باید فشار آن افزایش یابد. تصفیه مقدماتی توسط سه فیلتر الیافی ، کربن فعال و کربن بلاک انجام شده و افزایش فشار توسط پمپی قبل از ورود به فیلتر ممبران که فیلتر چهارم است صورت می گیرد. آب ورودی به ممبران به دو جریان آب تصفیه شده و پساب تبدیل می شود. روزنه های بسیار ریز ممبران و همچنین وجود جریان پساب که باعث دفع بخشی از آب ورودی می شود باعث افت فشار در جریان آب تصفیه شده می گردد. برای افزایش فشار آب تصفیه شده در شیر مصرف، مخزن تحت فشاری در نظر گرفته شده که جریان آب تصفیه شده در آن ذخیره می شود. با باز شدن شیر مصرف، آب با فشار از مخزن خارج شده و جهت حذف آثار ماندگاری احتمالی آب در مخزن وارد فیلتر پنجم بنام فیلتر پست کربن شده و بو و طعم احتمالی آن گرفته می شود سپس جهت جریان آب تصفیه شده به شیر مصرف هدایت می شود. جریان پساب خروجی از فیلتر ممبران به جریان فاضلاب خانگی هدایت شده و دفع می گردد. البته در تمام این مراحل کنترل ها و تغییراتی توسط قطعات مختلف دیگر صورت می گیرد که شرح آنها در این بحث نمی گنجد.

3 - آیا دستگاه های تصفیه آب با سیستم اسمز معکوس ( RO ) باعث اسیدی شدن آب می شوند؟

طراحی دستگاه RO بصورتی می باشد که بتواند کوچکترین ناخالصی ها مانند انواع ویروس یا موادی مانند نیترات را حذف کند یعنی برای حصول این کار باید بتوان علاوه بر حذف ذرات معلق مانند زنگ آب ذرات محلول را حذف نمود. مواد معدنی و کانی ها هم جز ذرات بسیار ریز آب می باشد که در این فرایند نسب به سیستم های دیگر بیشتر حذف میشوند این امر با توجه به بالا بودن سختی آب در اکثر موارد بسیار مفید است و باعث سبکی و خالصی آب میشود ولی اگر این املاح بیش از حد حذف شوند ممکن است آب کمی به خاصیت اسیدی نزدیک شود نه اینکه کاملا اسیدی شود علاوه بر آن امروزه اکثر شرکت ها دستگاه اسمز معکوس (RO) را طوری ارائه می دهند که میزان حذف املاح قابل کنترل توسط قطعه بخصوص روی دستگاه باشد که با وجود این مورد حتی خود مصرف کننده هم توان تنظیم میزان املاح موجود در آب را خواهد داشت . علاوه بر آن سیستم RO با دقت بسیار بالا و توان تولید آب مقطر فقط جهت مصارف خاص صنعتی و پزشکی استفاده میشود و دستگاه های خانگی دقت پایینتری داشته و همیشه املاح معدنی را به مقدار لازم در آب باقی میگذارند و این یعنی رفع این نگرانی و نشان دهنده دقت تصفیه بالای این سیستم . در ضمن در اکثر مواقع آب شهری قلیایی و PH آن حدودا 7 است و ضرورتی به قلیایی کردن آن نیست. در نتیجه از هزینه های اضافی برای قلیایی کردن توسط برخی دستگاه ها که هزینه های بسیار بالا بخاطر نوع جنس قطعاتی که دارند می توان جلوگیری کرد. ( برخی از دستگاه های موجود در بازار چون ویژگی بارز و اصلی آنها همین مورد است و در واقع دستگاه تولید آب قلیایی هستند بع علاوه فیلترهای پیش تصفیه، ممکن است ممکن است کارایی های دیگری که یک دستگاه تصفیه آب باید داشته باشد فراموش شود. مانند حذف املاح ، نمکهای مضر ، نیترات ، ویروس و در نهایت تولید آب سالم و بهداشتی عاری از ناخالصی های معلق و محلول در آب ).


چرا سیستم اسمز معکوس RO با وجود دقت تصفیه بالاتر نسبت به بعضی سیستم های دیگر ارزانتر می باشد؟

در واقع هنر اصلی طراح این سیستم این بوده که با استفاده از ساده ترین و ارزانترین راه و ابزار بالاترین دقت تصفیه آب را ارائه دهد. در اکثر این موارد برای حصول این تفکر طراحان از فرایندهای موجود در طبیعت بهره برده و با بهینه سازی آن، موارد مصرف را فراهم می سازند. در واقع این مسیر اکثر صنعت گران است. بطور مثال: در اکثر کامپیوتر های امروزی بخاطر کوچکتر کردن قطعات و در نتیجه کمتر هزینه کردن مواد اولیه قیمت نهایی پایین تر از کامپیوتری های نسل قدیم است و میدانیم کارایی کامپیوتر های جدیدتر همیشه بهتر بوده. مثالهای متعددی وجود دارد بر تایید این گفتار مانند بهتر بودن سیستم الکترومغناطیسی نسبت به مغناطیس مگنت ولی ارزانتر بودن آن که دلیل آن بوجود آوردن نیروی مغناطیسی بدون استفاده از مگنت گران قیمت است و بجای آن از نیروی برق بسیار ضعیفی استفاده می شود همچنین مشکل ضعیف شدن مگنت به مرور زمان را هم نخواهیم داشت.

آیا سیستم RO باعث حذف نیترات و مواد سمی می شود؟

بله ولی نه بصورت مطلق، بلکه بسیار بیشتر از سیستم های دیگر که قابل استفاده بر روی آب آشامیدنی باشند. در واقع اول اینکه همیشه هر چند بسیار کم ولی جای خطاء جزئی وجود دارد و دوم بخاطر مناسب بودن آب برای آشامیدن نمی توان کاملا آن را خالص ( آب مقطر ) نمود و برای هر فاکتوری در آب حد غیر مجاز ، مجاز و مطلوبی وجود دارد که این دستگاهها علاوه بر پایین آوردن ناخالصی ها از حد غیر مجاز می توانند آنها را به حد مطلوب نیز برسانند. برخی سیستم ها هم ممکن است کلا نیترات را حذف کنند ولی ممکن است آب خروجی آن ها برای شرب مناسب نبوده و در صنعت کاربرد داشته باشند و برخی دیگر در فرایند خود موادی به آب اضافه کنند که اثر نامطلوبی بر آب شرب داشته باشد.

دستگاه تصفیه آب در کجا نصب می شود؟

این دستگاه معمولا زیر سینک ظرفشویی نصب می شود که خروجی آن به یک شیر آب شرب که روی سینک قرار می گیرد، متصل می شود و امکان گرفتن انشعاب جهت اتصال آب به یخچال هایی که ورودی آب دارند نیز وجود دارد.

آیا املاح معدنی حذف شده توسط این سیستم مورد نیاز بدن انسان نیست؟

املاح معدنی موجود در آب مورد نیاز بدن انسان است ولی اگر مقدار آن زیاد باشد، خود باعث ایجاد مشکلات و بیماری هایی همچون سنگ کلیه می گردد، دستگاه های تصفیه آب RO مقدار زیادی از املاح معدنی ، فلزات سنگین و نمکهای مضر را حذف کرده و میزان مطلوبی از آنها را که نیاز است از طریق آب به بدن انسان تامین شود را باقی می گذارند. البته مقدار املاح در خروجی آب تصفیه شده دستگاه های RO بستگی به کیفیت آب ورودی داشته و توسط قطعه ای بخصوص قابل تغییر و تنظیم است.

آیا سیستم اسمز معکوس باکتری و انگل را هم از آب جدا می کند؟

بله . روزنه های غشاء ممبران بسیار کوچکتر از قطر باکتری و انگل و ویروس است و امکان عبور به آنها نمی دهد.

آیا سیستم اسمز معکوس سدیم را هم از آب جدا می کند؟

بله . سیستم اسمز معکوس اساسا برای نیروی دریایی طراحی شده بود که آب دریا را شیرین کند.زیرا آب دریا سرشار از سدیم و ترکیبات آن است که نمک طعام نیز از آن دسته می باشد. برای کسانی که رژیم کم سدیم را می خواهند آب این دستگاه خیلی مناسب است.

جهت اطلاع از شرایط فروش و قیمت محصولات با شماره تلفن 09145679072 تماس حاصل فرمایید

ویا از طریق ا آدرس ایمیل  cleanab72@gmail.com مکاتبه نمایید.

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.